myspace codes
Click here for Myspace glitter graphics and Myspace layouts

Wednesday, 25 March 2015

Perkembangan Bahasa Melalui Nyanyian

Nyanyian dan lagu dalam Aspek Perkembangan Bahasa kanak-kanak

Aktiviti nyanyian dapat membantu meningkatkan perkembangan bahasa kanak-kanak. Nyanyian melibatkan bahasa dapat merangsang minda kanak-kanak untuk menguasai dan membantu mereka dalam menambah perbendaharaan kata. Selain itu, mereka juga akan menyedari bahawa setiap objek di persekitaran mereka mempunyai nama dan peranan yang tersendiri. Guru boleh menjalankan aktiviti bagi memberi peluang kepada kanak-kanak untuk meluaskan perkembangan bahasa melalui aktiviti menyanyi secara muzikal dan penekanan teknik dan cara menyanyi.


Melalui aktiviti nyanyian yang dijalankan, guru dapat menggalakkan kanak-kanak melahirkan perasaan seperti bercerita, berimaginasi, dan menyanyi sambil bermain. Oleh itu, secara tidak langsung, perbendaharaan kata kanak-kanak akan semakin bertambah. Melalui nyanyian ini juga kanak-kanak akan dapat mengekspresikan perasaan mereka sama ada suka, gembira, sedih dan lain-lain. Guru juga hendaklah memberi perangsang dengan mengemukakan beberapa soalan yang boleh menggalakkan kanak-kanak berbual dan bercerita mengenai aktiviti yang mereka lakukan.


Sewaktu menyanyi, kanak-kanak dapat meniru perwatakan orang-orang di sekeliling mereka seperti keluarga, doktor, anggota polis, guru, peniaga, binatang atau haiwan seperti yang terkandung di dalam lirik lagu tersebut. Aktiviti yang baik ini perlu dipupuk tetapi perlu ada kawalan dan batasan daripada guru. Di samping itu, aktiviti main sambil menyanyi juga adalah merupakan salah satu cara bagaimana kanak-kanak memperkembangkan penguasaan bahasa mereka. Dengan nyanyian juga dapat memperkenalkan pelbagai konsep dan bahasa kepada kanak-kanak kerana ia mudah diingati dan difahami oleh kanak-kanak. Peningkatan perkembangan bahasa dapat berkembang melalui sebutan semasa menyanyi.

Contoh aktiviti yang boleh dijalankan ialah menyanyi lagu Row Row Your Boat atau dalam bahasa Melayu ialah Dayung Dayung Sampan sambil membuat aksi mendayung sampan secara berpasangan. Kanak-kanak memegang tangan pasangannya dan kaki bertemu kaki pasangannya. Kemudian, tangan dan kaki bergerak secara berselang-seli seperti mendayung sampan sambil menyanyi lagu tersebut dengan iringan muzik. Melalui aktiviti ini, kanak-kanak dapat mempelajari perkataan-perkataan baru dan secara langsung kosa kata kanak-kanak akan semakin bertambah.


Kanak-kanak belajar bahasa melalui pelbagai cara. Antaranya dengan meniru bunyi yang pernah didengarinya. Mereka belajar dengan meniru orang dewasa dan rakannya bercakap dan meluahkannya dengan cara tertentu. Contohnya, permainan lagu berantai membolehkan kanak-kanak menghafal, menghasilkan, mempelbagaikan dan memanipulasikan perkataan dalam pelbagai situasi. Mereka membina perkataan yang lucu, mudah, dan mereka cerita khayalan daripada pengalaman mereka sendiri. Contoh permainan lagu berantai ialah seperti :

“Malam yang sepi pi… pi
Pak Mat jual topi pi… pi
Topinya koyak yak… yak
Pak Mat jual tempoyak yak… yak
Tempoyaknya basi si… si
Pak Mat jual nasi si… si”




























No comments:

Post a Comment