Nyanyian
dan lagu dalam Aspek Perkembangan Bahasa kanak-kanak
Aktiviti
nyanyian dapat membantu meningkatkan perkembangan bahasa kanak-kanak. Nyanyian
melibatkan bahasa dapat merangsang minda kanak-kanak untuk menguasai dan
membantu mereka dalam menambah perbendaharaan kata. Selain itu, mereka juga akan
menyedari bahawa setiap objek di persekitaran mereka mempunyai nama dan peranan
yang tersendiri. Guru boleh menjalankan aktiviti bagi memberi peluang kepada
kanak-kanak untuk meluaskan perkembangan bahasa melalui aktiviti menyanyi
secara muzikal dan penekanan teknik dan cara menyanyi.
Melalui
aktiviti nyanyian yang dijalankan, guru dapat menggalakkan kanak-kanak
melahirkan perasaan seperti bercerita, berimaginasi, dan menyanyi sambil
bermain. Oleh itu, secara tidak langsung, perbendaharaan kata kanak-kanak akan
semakin bertambah. Melalui nyanyian ini juga kanak-kanak akan dapat
mengekspresikan perasaan mereka sama ada suka, gembira, sedih dan lain-lain.
Guru juga hendaklah memberi perangsang dengan mengemukakan beberapa soalan yang
boleh menggalakkan kanak-kanak berbual dan bercerita mengenai aktiviti yang
mereka lakukan.
Sewaktu
menyanyi, kanak-kanak dapat meniru perwatakan orang-orang di sekeliling mereka
seperti keluarga, doktor, anggota polis, guru, peniaga, binatang atau haiwan
seperti yang terkandung di dalam lirik lagu tersebut. Aktiviti yang baik ini
perlu dipupuk tetapi perlu ada kawalan dan batasan daripada guru. Di samping
itu, aktiviti main sambil menyanyi juga adalah merupakan salah satu cara
bagaimana kanak-kanak memperkembangkan penguasaan bahasa mereka. Dengan
nyanyian juga dapat memperkenalkan pelbagai konsep dan bahasa kepada
kanak-kanak kerana ia mudah diingati dan difahami oleh kanak-kanak. Peningkatan
perkembangan bahasa dapat berkembang melalui sebutan semasa menyanyi.
Contoh
aktiviti yang boleh dijalankan ialah menyanyi lagu Row Row Your Boat atau dalam bahasa Melayu ialah Dayung Dayung Sampan sambil membuat aksi
mendayung sampan secara berpasangan. Kanak-kanak memegang tangan pasangannya
dan kaki bertemu kaki pasangannya. Kemudian, tangan dan kaki bergerak secara
berselang-seli seperti mendayung sampan sambil menyanyi lagu tersebut dengan
iringan muzik. Melalui aktiviti ini, kanak-kanak dapat mempelajari
perkataan-perkataan baru dan secara langsung kosa kata kanak-kanak akan semakin
bertambah.
Kanak-kanak
belajar bahasa melalui pelbagai cara. Antaranya dengan meniru bunyi yang pernah
didengarinya. Mereka belajar dengan meniru orang dewasa dan rakannya bercakap
dan meluahkannya dengan cara tertentu. Contohnya, permainan lagu berantai
membolehkan kanak-kanak menghafal, menghasilkan, mempelbagaikan dan
memanipulasikan perkataan dalam pelbagai situasi. Mereka membina perkataan yang
lucu, mudah, dan mereka cerita khayalan daripada pengalaman mereka sendiri.
Contoh permainan lagu berantai ialah seperti :
“Malam yang sepi
pi… pi
Pak Mat jual
topi pi… pi
Topinya koyak
yak… yak
Pak Mat jual
tempoyak yak… yak
Tempoyaknya basi
si… si
Pak Mat jual
nasi si… si”
No comments:
Post a Comment