Nyanyian dan lagu dalam Aspek
Perkembangan Emosi
Terdapat
pelbagai cara untuk memupuk perkembangan emosi kanak-kanak di peringkat
prasekolah. Contohnya adalah dengan aktiviti menyanyi yang dijalankan semasa
berada di sekolah. Emosi bermaksud jiwa yang kuat. Manusia adalah makhluk yang
mempunyai perasaan paling tinggi dan paling halus. Emosi juga boleh
dimanifestasikan melalui bahasa badan ataupun gerak geri seseorang. Bahasa
badan ialah pergerakan badan seperti postur dan ekspresi wajah. Emosi merujuk
kepada sesuatu perasaan dan pemikiran yang tersendiri di bawah keadaan
psikologikal dan biologikal, serta ada kecenderungan yang berbeza untuk
bertindak. Ini bermakna emosi biasanya digambarkan dengan bahasa badan fizikal,
iaitu bahasa bukan lisan.
Terdapat
tiga komponen asas dalam minda manusia iaitu daya taakulan, kehendak (desire),
dan komponen emotif. Antara komponen emotif yang dimaksudkan ialah kegembiraan,
kesedihan, ketakutan, dan kemarahan. Emosi mempunyai peranan yang sangat besar
dalam mempengaruhi kehidupan manusia secara keseluruhannya. Di peringkat
prasekolah, pemupukan emosi positif amat dititik beratkan seperti aktiviti
menyanyi yang dijalankan. Ini adalah kerana nyanyian juga dapat membantu
memberikan kepuasan dan ketenangan emosi kepada kanak-kanak terutamanya apabila
mereka diberikan kebebasan berkreatif dan berimaginasi tanpa gangguan.
Selain
itu, aktiviti ini juga dapat memberi peluang untuk kanak-kanak menyampaikan
perasaan, meluahkan emosi, berkarya dan sebagainya. Perkembangan sosioemosi
juga boleh dipupuk semasa guru mengajar aktiviti nyanyian, serta muzik dan
gerakan. Hal ini demikian kerana muzik digemari secara semula jadi oleh
kanak-kanak. Kanak-kanak dapat meluahkan perasaan gembira melalui aktiviti
muzik. Aktiviti muzik dapat membantu menggalakkan perkembangan emosi kanak-kanak.
Antaranya semasa penyertaan kanak-kanak dalam aktiviti nyanyian berkumpulan,
kanak-kanak akan menyanyi dan menari bersama rakan-rakan yang lain. Dengan cara
ini, mereka dapat meluahkan perasaan gembira yang ditunjukkan melalui ekspresi
muka semasa aktiviti nyanyian ini dijalankan. Secara tidak langsung, guru dapat
menilai sejauh mana meningkatnya perkembangan emosi seseorang kanak-kanak itu.
No comments:
Post a Comment