myspace codes
Click here for Myspace glitter graphics and Myspace layouts

Sunday, 29 March 2015

Nyanyian dalam Perkembangan Emosi

Nyanyian dan lagu dalam Aspek Perkembangan Emosi

Terdapat pelbagai cara untuk memupuk perkembangan emosi kanak-kanak di peringkat prasekolah. Contohnya adalah dengan aktiviti menyanyi yang dijalankan semasa berada di sekolah. Emosi bermaksud jiwa yang kuat. Manusia adalah makhluk yang mempunyai perasaan paling tinggi dan paling halus. Emosi juga boleh dimanifestasikan melalui bahasa badan ataupun gerak geri seseorang. Bahasa badan ialah pergerakan badan seperti postur dan ekspresi wajah. Emosi merujuk kepada sesuatu perasaan dan pemikiran yang tersendiri di bawah keadaan psikologikal dan biologikal, serta ada kecenderungan yang berbeza untuk bertindak. Ini bermakna emosi biasanya digambarkan dengan bahasa badan fizikal, iaitu bahasa bukan lisan.

Terdapat tiga komponen asas dalam minda manusia iaitu daya taakulan, kehendak (desire), dan komponen emotif. Antara komponen emotif yang dimaksudkan ialah kegembiraan, kesedihan, ketakutan, dan kemarahan. Emosi mempunyai peranan yang sangat besar dalam mempengaruhi kehidupan manusia secara keseluruhannya. Di peringkat prasekolah, pemupukan emosi positif amat dititik beratkan seperti aktiviti menyanyi yang dijalankan. Ini adalah kerana nyanyian juga dapat membantu memberikan kepuasan dan ketenangan emosi kepada kanak-kanak terutamanya apabila mereka diberikan kebebasan berkreatif dan berimaginasi tanpa gangguan.

Selain itu, aktiviti ini juga dapat memberi peluang untuk kanak-kanak menyampaikan perasaan, meluahkan emosi, berkarya dan sebagainya. Perkembangan sosioemosi juga boleh dipupuk semasa guru mengajar aktiviti nyanyian, serta muzik dan gerakan. Hal ini demikian kerana muzik digemari secara semula jadi oleh kanak-kanak. Kanak-kanak dapat meluahkan perasaan gembira melalui aktiviti muzik. Aktiviti muzik dapat membantu menggalakkan perkembangan emosi kanak-kanak. Antaranya semasa penyertaan kanak-kanak dalam aktiviti nyanyian berkumpulan, kanak-kanak akan menyanyi dan menari bersama rakan-rakan yang lain. Dengan cara ini, mereka dapat meluahkan perasaan gembira yang ditunjukkan melalui ekspresi muka semasa aktiviti nyanyian ini dijalankan. Secara tidak langsung, guru dapat menilai sejauh mana meningkatnya perkembangan emosi seseorang kanak-kanak itu.
    


No comments:

Post a Comment